A Moulin Rouge trtnete
llaura 2008.02.13. 17:35
tovbb a cikkhez...
Prizs, a szzadforduln. Christian (Ewan McGregor) ragyogan tehetsges, fiatal r, aki apja akarata ellenre Toulouse-Lautrec bohm krben tlti napjait. A fest vezeti be a Montmartre mvsztrsasgba, nem utols sorban pedig a mulatk csillog, de dekadens, fktelen vilgba, ahol szinte minden elkpzelhet - kivve az szinte szerelmet. Christian azonban rlten beleszeret Prizs leghrhedtebb mulatjnak legnnepeltebb csillagba. Satine (Nicole Kidman) a vros leghresebb kurtiznja, s a knkn nev botrnyos tncrl ismert Moulin Rouge sznpadn lp fel. Amikor Christian megjelenik az letben, vlasztania kell a fiatalember szerelmes rajongsa s egy msik frfi megszllott szenvedlye kztt...
Mtosz, dalban elbeszlve
Baz Luhrmann j filmjben a tle megszokott, klnleges ltsmd szerint tvzi a korszak kulisszit a modern popdallamokkal, s teremt sajtos vilgot. A tragikomikus trtnet stilizlt kpei jrateremtik a korabeli Moulin Rouge elbvl, dekadens s mmoros hangulatot.
A MOULIN ROUGE trtnete az Orpheusz-mtoszbl mert, melynek hse, a dalnok alszll az alvilgba, hogy megtallja s visszahozza szerelmest. "Ez a mtosz az idealizmusrl s a felnttsgrl szl, s annak felismersrl, hogy vannak dolgok az letben, melyek fltt nincs hatalmunk: ilyen pldul a szeretett trs halla, vagy a kapcsolatok, melyek nem tartanak rkk - mondja Luhrmann. - A mtosz szerint a vesztesg vagy elpuszttja az embert, vagy lemerl az alvilgba, szembenz vele s tapasztalatokkal telve, immr felnttknt tr vissza. A film fszereplje orpheuszi hs, akinek szerelmi viszonya tragdiba torkollik."
A filmben e mtosz ll a Luhrmann filmjeibl mr ismert, sajtos sznhzi stlus kzppontjban, melyet a rendez "vrs fggny" stlusnak nevez. "Vesznk egy egyszer, valamelyik alapmtoszra pt trtnetet, s egy olyan tlrajzolt, ltalunk krelt vilgba helyezzk, mely egzotikus, mgis knnyen felismerhet - magyarzza a rendez. - A Ktelez tncok a csillog tnctermekbe vitt el, a Romeo+Jlia Verona Beach furcsa vilgba. Ezttal pedig 1899-ben, a Moulin Rouge-ban bonyoldik a trtnet.
A moziban a naturalizmus rendszerint lomszer llapotba ringatja a nzt, hogy az zavartlanul figyelhesse a valsgot, ha gy tetszik, a kulcslyukon t. Mi egy olyan lland elemet alkalmazunk, mely rbreszti s vgig emlkezteti a kznsget, hogy filmet nz, s arra sztnz, hogy vegyen benne rszt. Ezt a feladatot ltta el a tnc a Ktelez tncok-ban, Shakespeare ngyszz ves nyelvezete a Romeo+Jli-ban. A MOULIN ROUGE-ban ez az egyezmnyes jel, melyet a kznsgnek vennie kell, a zene, vagy egyszerbben a dal. Igen, a film alapveten musical, taln opera, vgs soron dalban elmeslt trtnet."
A MOULIN ROUGE filmre vitele kzel ngyves munkt jelentett Luhrmann s cge, a Bazmark szmra. A vilg tbb hres fotsa illusztrlta knyvben, amelyben a rendez a film kulisszatitkairl r, gy foglalja ssze tapasztalatait: "A film vgl is egy utazs trtnete: az ifjkori idealizmustl a felnttkorig. Arrl szl, mikppen vltozik egy ember igazsghoz, szpsghez, szabadsghoz, de legfkppen a szerelemhez val viszonya."
"Realista mesterkltsg"
Luhrmann, miutn eldnttte, hogy j filmje musical lesz, mozgstotta a Bazmark munkatrsait, Craig Pearce trsforgatknyvr, valamint Catherine Martin ltvnytervezt, s trsasgukban Prizsba utazott, hogy megrjk a forgatknyvet s alapos trtneti kutatsokat vgezzenek a szzadfordul Montmartre-jrl. A korabeli Prizs s a Moulin Rouge vilgt gy akartk visszaadni, ahogy az akkori kznsg rezhette magt a zene, a tnc, a szex, a sznhz s a modern gondolkods e sajtos kavalkdjban. Mindenrl tudni akartak a knkntl Toulouse-Lautrecen t az rkig s jsgrkig, akik megrktetttk benyomsaikat a 19. szzad vgi mulatrl. A filmesek rjttek, miben klnbztt ez a klub a tbbitl, mi adta modernsgt. Leginkbb az, hogy lehetv tette az addig szigoran elklnlt trsadalmi osztlyok ktetlen rintkezst, hiszen itt szemtl szemben tallkozhattak az arisztokratk s a parvenk a ktkezi munksokkal, mvszekkel, vilgfiakkal, tncosnkkel s munkslnyokkal. "A Moulin Rouge-t leginkbb a 70-es vekben mkd New York-i Studio 54-hez tudnm hasonltani - mondja Craig Pearce. - Az is olyan hely volt, ahol befolysos gazdagok s szegny fiatalok egytt szrakoztak. Pontosan ez a gondolat motivlta Zidlert, a mulat egykori impresszrijt is. s Joseph Oller ptettk fel a Nk palotjt, melynek lnyege a knknnak nevezett tncrlet volt, a kor egyfajta sztriptze."
Mialatt Luhrmann s Pearce a forgatknyvn dolgoztak, Catherine Martin a prizsi tapasztalatokkal s a felhalmozott informcikkal felvrtezve hozzltott a film ltvnytervnek megalkotshoz. Luhrmann elvrsait kvetve nem a trtnelmi tnyek szolgai jraalkotsra trekedett, hanem hogy j, stilizlt vilgot hozzon ltre. "Mindig rendkvl alaposan kezdjk a munkt, preczen felptjk az adott krnyezetet, hogy aztn ksbb, a trtnet rdekben cljainknak megfelelen talaktsuk az egszet - magyarzza Martin. - tformljuk a korabeli dolgokat, hogy a ma kznsghez kzelebb kerlhessenek. Baz olyan vilgot akart ltrehozni, melynek stlust a realista mesterkltsg jellemzi legjobban. Az ltalunk krelt Prizsba az elkpzelsei szerint szletett musical remekl illeszkedik. Olyan hely, ahol termszetes, hogy dalra fakad az ember."
"A vrs fggny stlusban kszlt filmek egyik legfbb ismertetjegyei a klasszikus mozifilmekre emlkeztet utalsok - mondja Luhrmann. - A MOULIN ROUGE-ban pldul a 30-as, 40-es s 50-es vek csillagainak jellegzetes hajviselett s ltzkt idzzk: Marlene Dietrich a Kk angyal-ban, egy csipetnyi a Kabar-bl, tisztelgs Rita Hayworth eltt (Gilda). Remljk, ez az lland utals s visszautals segti a kznsget, hogy jobban megrtse a trtnelmi htteret. Nagyon fontos, hogy a nzk knnyen megrtsk a trtnetet. Ebben a musicalben nem lassan s feltns nlkl adagoljuk a szereplket s a helyzetet megvilgt elemeket, itt minden gyorsan s nyltan trtnik."
A zene s a dalok valban alapvetek a karakterek s a trtnet szempontjbl, m a Luhrmann ltal vlasztott mfaj elg mersz vllalkozsnak tnt. A filmmusical ugyanis mr j ideje kiment a divatbl, gy aztn j utakat kellett keresnie, hogy a m megszlthassa a mai kznsget. A kulcs: a sznszek eldaloljk a trtnetet. "Feltett szndkunk volt a dalok rsakor, hogy azok ne pusztn dsztmnyek legyenek, hanem a trtnet szerves rszei - magyarzza Pearce. - gy viszont nagy s ers gesztusokkal kellett dolgoznunk, s a jeleneteket olyan mrtkig szleseteni, a karaktereket annyi energival feltlteni, hogy ne lehessen mst tenni, mint NEKELNI!"
"Baz nem kevesebbet tett, mint ltrehozott egy teljesen jfajta musicalt - vli Fred Baron producer. - A klasszikus formt felrzta, j elemekkel vegytette, s kevert egy j koktlt. A hagyomnyos hollywoodi musicalben a sznszek dalra fakadnak, s a nz tudja, hogy mindezt elre felvettk. A mi sznszeink valami egszen mersz dolgot tettek: lben nekeltek a kamera eltt. Baz azt az rzst akarta felkelteni, hogy az nekls maga a sznjtszs, s hogy nem hagytuk el a trtnet vilgt egy zens epizd kedvrt. A szereplk bels hangja egy musical hangja lett."
Br a sznszek elneklik a trtnetet, Luhrmann mr a kezdetekkor eldnttte, hogy "a film nem elssorban a hangrl, s msodsorban a karakterekrl szl, hanem sznszekrl, akik a szerepeiket dalban adjk el. Kt olyan embert kellett tallnunk a fszerepekre, akik mindenekeltt sznszek, de nekelni is jl tudnak."
|